Coaching

Individuele coaching aan leerkrachten-”Gaan staan voor wie je bent”.

Coaching is een vorm van ondersteuning waarbij jij deze keer centraal staat met als doel jouw eigenheid en talent optimaal aan te wenden in je beroep.

Via een stress preventieproject heb ik als trainer diverse onderwijsgroepen mogen begeleiden. Door op deze intensieve manier kennis te maken met leerkrachten heb ik inzicht gekregen in de dilemma’s die leerkrachten in het onderwijs tegenkomen. Mijn kennis en ervaring benut ik om ondersteuning te geven aan leerkrachten via workshops, trainingen en coaching. Naast coaching geef ik ook therapie om jezelf weer terug te vinden na overspannenheid of burn-out.

Wanneer coaching?

Coaching is een mogelijke ondersteuning voor jou indien je jezelf in ondergenoemde uitspraken herkent.

  • Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel en doet vreselijk je best om voor iedereen alles goed te doen.
  • Je bent nieuwsgierig en je wilt leren je mogelijkheden optimaal te benutten.
  • Je hebt het gevoel vast te lopen in de manier waarop je op dit moment lesgeeft. Je lijf en je hoofd geven duidelijke signalen dat er iets moet gebeuren.
  • Je bent aan het overleven en je grens is bijna bereikt.
  • Je ervaart dat je overal alleen voor staat.

Waarom individuele coaching?

Het onderwijs is complex en de werkdruk hoog. Er wordt zowel door de school als door de ouders veel van je verwacht. Kinderen van deze tijd hebben een grote gevoeligheid en intuitie en stellen daardoor hoge eisen aan jou als leerkracht.

Naast deskundigheid op je vakgebied en een groot inlevingsvermogen verwachten ze van je dat je oprecht en invoelend bent en oog hebt voor hun eigenheid. Je moet jezelf laten zien en horen en je flexibel opstellen tov leerlingen door de grote verschillen in de klas. Vaardigheden die wel van je verwacht worden maar waar je meestal niet in opgeleid bent. Het is een hele klus om binnen deze hectiek goed te presteren en bovendien jezelf te blijven.

Coaching is een vorm van ondersteuning waarbij jij deze keer centraal staat met als doel jouw eigenheid en talent optimaal aan te wenden in je beroep.

Wat doet een coach?

Als coach gebruik ik mijn ervaring en wijsheid om via het gesprek met je mee te kijken, te denken en te voelen. Daarnaast maak ik regelmatig gebruik van eenvoudige bewegingsopdrachten orn je aan den lijve te laten ervaren wat je mogelijkheden en beperkingen zijn.

Ik spreek je voortdurend aan op je “eigen-wijsheid” en ga uit van je zelfsturend vermogen en eigen verantwoordelijkheid. Ik sta langs de kant, bevestig je en begeleid je op deze weg. Vragen die ik me als coach stel zijn: wie ben jij echt, waar zitten je kwaliteiten en talenten en waar rem je jezelf af?

Mogelijke doelstellingen van een coachingstraject:

  • Stresspreventie en stresshantering: hoe kan ik in balans blijven binnen de hoeveelheid werk die op me afkomt en de eisen die aan me gesteld worden?
  • Persoonlijke lesgeefstijl: wie ben ik, waar liggen mijn kwaliteiten en hoe kan ik deze inzetten in de klas?
  • Inhoud: hoe kan ik leren afstemmen op het wezen en de behoefte van het kind? Hoe kan ik omgaan met kinderen die uit de maat lopen?
  • Communicatie: hoe kan ik omgaan met problemen met collega’s, ouders, de klas of een specifieke leerling?
  • Verantwoordelijkheid: hoe ga ik om met mijn verantwoordelijkheden als leerkracht?
  • Vergroten van belastbaarheid: hoe kan ik kracht opbouwen bij de opbouw na een ziekteperiode?

Indien je interesse hebt in een coachingstraject kan het zijn dat de school dit vergoedt. Uiteraard is het ook mogelijk dat je los van de school coaching aanvraagt. In overleg maken we afspraken over de totale kosten van het traject.

De sessies vinden plaats in mijn eigen praktijk.